Krok 3b. Opisy kategorii - Boże Finanse

Finanse są

  • proste
  • potrzebne
  • Boże
  • inspirujące!

Nowe

Post Top Ad

czwartek, 29 czerwca 2017

Krok 3b. Opisy kategorii


Po naszkicowaniu podziału wydatków na kategorie postanowiłam nieco rozszerzyć temat i zdradzić rąbka tajemnicy mojego zestawu kategorii oraz przybliżyć sposób tworzenia poszczególnych grup, bo muszą one przecież rządzić się określonymi prawami😊

No więc, budując swój system kategorii trzeba pamiętać, że muszą one być:

1. Celowe – każda kategoria powinna pojawić się w naszym zestawieniu w określonym celu, czyli uwzględniamy pozycje, które chcemy śledzić, np. jeśli chcemy szczegółowo wiedzieć ile płacimy za prąd, gaz, wodę to te pozycje pojawiają się osobno w naszym zestawieniu, jeśli wystarczy nam łączna kwota płaconych rachunków to w budżecie pojawia się tylko ich suma;

2. Przejrzyste – nazwij swoje kategorie w sposób dla Ciebie czytelny, by nie zastanawiać się potem co tak naprawdę miałem na myśli …;

3. Użyteczne – wstawiamy pozycje, z których naprawdę korzystamy by nie tworzyć obszernych tabel z pustymi wierszami, w których łatwo się zagubić. Wstawiajmy tylko te kategorie, w których rzeczywiście ponosimy wydatki. Jeśli jakieś koszty pojawiają się bardzo rzadko, nie warto tworzyć dla niej osobnej kategorii. Jeśli się pojawi można ją wliczyć do kategorii podobnej lub stworzyć grupę zbiorczą dla wydatków nie pasujących do żadnej pozostałej kategorii, czyli do „Inne” lub „Pozostałe”;

4. Jednoznaczne – kategorie powinny ściśle określać zakres wydatków jakie w nich odnotowujemy. Nie powinny więc na siebie nachodzić, mieć części wspólnej. W przeciwnym wypadku będziemy się każdorazowo zastanawiać gdzie wliczyć daną pozycję z paragonu, a nie mając rozstrzygniętej kwestii, jeden wydatek może pojawiać się raz w tej a raz w drugiej kategorii zniekształcając nam obraz;

5. Wyczerpujące – wszystkie wydatki winny być zarejestowane, w którejś kategorii, stąd potrzeba pojawienia się pozycji zbiorczej jak „Inne” lub „Pozostałe”, do której trafią koszty, których nie zdołaliśmy wliczyć w innym miejscu.



Przechodząc do konkretów przedstawiam poniżej zestaw moich kategorii i podkategorii wraz z ich opisami w 6 tzw. słoikach (grupach), które nakreśliłam w ostatnim poście.

I.           Wydatki konieczne – to grupa dla wszystkich wydatków ponoszone na codzienne funkcjonowanie. Można powiedzieć, że przedstawiają koszty naszego życia, które są konieczne i stanowią nijako koszt życia netto.

1.    Mieszkanie – ta kategoria obejmuje comiesięczne wydatki na mieszkanie, koszty jego utrzymania, wynajmu wliczając czynsz i rachunki, środki czystości, a także zakupowany sprzęt AGD i przedmioty do jego upiększania. Jeśli ktoś posiada własne mieszkanie lub dom tu będzie też wliczał kredyt hipoteczny, ubezpieczenie mieszkania, opłatę za wywóz śmieci, czy czynsz odprowadzany do spółdzielni mieszkaniowej jak też koszty konserwacji, remontu.
Ja posiadam w tym miejscu takie pozycje jak:
§   Czynsz
§   Rachunki za mieszkanie (prąd, gaz, woda, a także wyrównania)
§   Chemia gospodarcza (płyny do prania, płukania, itp.)
§   Składka na chemię gospodarczą w mieszkaniu (środki do czyszczenia mieszkania)
§   Materiały biurowe
§   Sprzęt AGD
§   Rzeczy do domu
§   Inne

2.    Rachunki inne – w tej kategorii wpisuje wydatki dotyczące abonamentu na komórkę czy Internet. Nie zaliczyłam ich w kategorii „Mieszkanie”, gdyż nie są to odbiorniki stacjonarne, a mobilne😊
W kategorii „rachunki inne” zaliczam zatem:
§  Abonament na telefon
§  Internet
§  Pozostałe – pozycja, w której wliczam koszty, które pojawiają się sporadycznie poza wyżej wymienionymi pozycjami.

3.    Ubezpieczenie – kategoria, w której rejestrujemy opłaty ubezpieczeniowe, np. zdrowotne, na życie, od niepełnosprawności. Nie wpisujmy tych ubezpieczeń, które ujmujemy w innym miejscu, tj. ubezpieczenia związane z mieszkaniem czy samochodem.

4.    Żywność – w tej kategorii wpisuję wszystkie wydatki związane z zakupem jedzenia, napojów, słodyczy, przypraw, itp. Gdy zaczęłam prowadzić własny budżet, w tej kategorii wyłuściłam wiele podkategorii, tj. woda, pieczywo, nabiał, wędliny, mięso, kasze, makaron, słodycze, owoce, warzywa, itd. Wiedziałam, że wydaje sporo na rzeczy spożywcze. Potrzebowałam więc wiedzieć dokładnie, na co przeznaczam najwięcej pieniędzy, by zastanowić się czy naprawdę wszystkie zakupy były uzasadnione i czy nie mogłabym, np. kupować czegoś mniej lub po niższej cenie. Efektem kontrolowania wydatków w tej kategorii było zmniejszenie wydatków na żywność aż o 150zł na miesiąc! Opłacało się więc sprecyzować wydatki w tej grupie😊
Obecnie w grupie „Żywność” odnotowuję tylko sumę wszystkich wydatków, a szczegółowe pozycje zapisuje na „boku” by w razie potrzeby móc do nich zajrzeć. Oddzielnie wpisuje też wydatki na posiłki poza domem, kiedy zdarza mi się jeść obiad na mieście. No więc obecnie, w moim budżecie pojawiają się tu dwie podkategorie, tj.:
§  Artykuły spożywcze
§  Obiady poza domem,

5.    Odzież – zapisuje tu wszystkie koszty związane z zakupem odzieży, dodatków do odzieży, obuwia oraz koszty doprowadzenia odzieży czy obuwia do stanu używalności (koszty poprawek krawieckich, wizyty u szewca). Wyróżniam tu więc takie podkategorie jak:
§  Ubrania
§  Obuwie
§  Akcesoria
§  Pozostałe

6.    Kosmetyki – odnotowuje tu wydatki na kosmetyki, perfumy, środki higieniczne oraz akcesoria do dbania o własną higienę, tj. szczoteczki do zębów, itp. W moim budżecie widnieją takie pozycje jak:
§  Kosmetyki
§  Perfumy
§  Środki higieniczne
§  Akcesoria

7.    Transport – to miejsce na rejestrowanie wydatków związanych z kosztami przemieszczania się niezależnie czy to będzie komunikacja miejska, dalekobieżna czy własny samochód. Jest tu miejsce na zapisywanie wydatków na bilety miejskie jednoprzejazdowe, krótkoterminowe i długoterminowe, doładowania karty miejskiej. Będą to również wszelkie opłaty związane z posiadaniem samochodu, tj. jego zakup, ubezpieczenie OC, AC, mycie, serwisowanie, badania techniczne pojazdu, opłaty za tankowanie czy przejazdy płatnymi odcinkami dróg.
Ponieważ nie posiadam obecnie własnego samochodu rejestruje tylko wydatki na:
§  Bilety
§  Koszt przejazdu (w wypadku gdy zabieram się w podróż jako pasażerka)

8.    Opieka medyczna – wpisuje tu wszystkie koszty wizyt u lekarzy, stomatologów a także opłaty za płatne badania i zakup leków.
Moje podkategorie to:
§  Leki
§  Badania
§  Wizyty u lekarzy/ stomatologa

9.    Osobiste – tu odnotowuje wydatki na usługi kosmetyczne, fryzjerskie czy zaspokojenie takich potrzeb jak koszt wywoływania zdjęć do rodzinnego albumu czy zakup płyt (nieedukacyjnych).
Są to więc następujące podkategorie:
§  Fryzjer/ kosmetyczka
§  Wywołanie zdjęć
§  Płyty
§  Pozostałe

10.Długi – to pozycja, w której odnotowujemy spłatę wszystkich zobowiązań kredytowych. Nie odnotowujmy tu kosztów spłaty kredytu hipotecznego czy kredytu na zakup samochodu jeśli te pozycje wyodrębniliśmy już w kategorii „mieszkanie” czy „transport”.
Ponieważ nie posiadam na swoim koncie kredytu, w moim zestawieniu widnieją tylko dwie podkategorie, tj.
§  Pożyczki od rodziny
§  Pozostałe

11.Udzielona pożyczka – pożyczam czasem pieniądze innym, tu zapisuje też wydatki, za które zapłaciłam ja, zastawiając je za kogoś innego.
U mnie będą to więc takie podkategorie jak:
§  Prezenty (gdy ponosiłam wydatek na zakup prezentu grupowego)
§  Zamówienia (gdy zamawiałam coś na spółkę z kimś innym płacąc za całość)
§  Pozostałe

12.Inne – wydatki nie uwzględnione nigdzie indziej

II.         Dobroczynność – to grupa odzwierciedlająca naszą hojność i otwartość serca na potrzeby innych. Ponoszenie wydatków w tej kategorii świadczy o tym, iż potrafimy dzielić się z innymi tym co mamy choćby w minimalnym finansowym zakresie. Oczywiście, możemy podarować innym swój czas, służyć dobrą radą czy pomocą przy wykonywaniu pracy co również będzie wyrazem naszej dobroduszności. Tu mamy jednak zapisać naszą szczodrobliwość w finansowym zakresie.
Ja wyszczególniłam tu takie kategorie jak:
§  Datek na kościół (tu również ofiary na tacę), organizacje charytatywne, itp.
§  Jałmużna
§  Prezenty
§  Pozostałe

III.       Edukacja – Jim Rohn powiedział kiedyż, że: „Standardowa edukacja zapewni Ci przeżycie. Samokształcenie – fortunę.” Niech ten cytat zmotywuje nas do przeznaczania na edukację znaczących sum pieniędzy, bo ciągła edukacja to po prostu bardzo dobra inwestycja w przyszłość!
Osobiście wyróżniam tu wydatki na:
§  Książki oraz płyty edukacyjne (mam ich całą biblioteczkę)
§  Kursy edukacyjne/warsztaty/szkolenia
§  Rekolekcje/Seminaria/wyjazy religijne (zaliczam je do edukacji, gdyż głoszone na nich Słowo Boże pozwala na zgłębienie naszej wiedzy na temat Boga i prawd wiary przez co umożliwia nam dalszy wzrost duchowy)
§  Pozostałe

IV.      Inwestycje – miejsce na odnotowanie kwot jakie przeznaczamy w celu ich pomnożenia poprzez różnego rodzaju inwestycje. To bardzo ważna pozycja, bo zapewnia nam dbanie o spokojną przyszłość i pomnażanie naszych oszczędności na większy wydatek. Istotne jest to byśmy na inwestycje przeznaczali pieniądze, które wcześniej zaoszczędziliśmy, czyli stanowiące nadwyżkę finansową. Dużym błędem jest pożyczanie pieniędzy na inwestycje!
Wyróżniam tu następujące pozycje:
§  Biznes
§  Inwestycje na giełdzie/ w kryptowaluty (np. Bitcoin)
§  Pozostałe

V.        Oszczędności – zapisujemy tu kwoty odkładane w danym celu na tzw. fundusze celowe, np. na wakacje, edukację, wydatki okresowe (o nich więcej później), emeryturę i inne. Możemy gromadzić je na różnych rachunkach oszczędnościowych i w budżecie wyodrębniać je według przeznaczenia lub miejsca gromadzenia.
Ja wyróżniam tu następujące konta oszczędnościowe:
§  Oszczędności – konto główne
§  Oszczędności – edukacja
§  Oszczędności – rozrywka
§  Oszczędności – ubezpieczenie
§  Pozostałe – konto na którym gromadzę środki krótkoterminowo na planowane wydatki, np. zakup telefonu komórkowego.

VI.      Rozrywka – to kategoria w której uwzględniamy wydatki na wakacjach, wyjazdach ze znajomymi, bilety, wyjścia do restauracji, a także wydatki związane z naszym hobby czy wydarzeniami sportowymi i kulturalnymi. Będziemy tu także rejestrować wydatki ponoszone na utrzymanie swojego zwierzaczka.
Wyodrębniam tu wydatki w kategoriach:
§  Bilety wstępu (kino, teatr, klub taneczny)
§  Restauracja
§  Wyjazdy
§  Pozostałe.


Osoby posiadające dzieci będą miały oczywiście kategorię przeznaczoną na wydatki związane z opieką nad dzieckiem i jego edukacją w grupie „Wydatki konieczne”.

Przedstawiony opis kategorii niech będzie pomocą i inspiracją do stworzenia własnego zestawienia w budżecie domowym. Przedstawiony podział na kategorie jest pewną propozycją, zainspirowaną własną praktyką. Każdy jednak powinien skonstruować osobisty podział na kategorie odpowiadający ponoszonym przez siebie rzeczywistym wydatkom – słowem „uszyty na miarę”.:-)

Życzę powodzenia.

Podzielcie się proszę waszymi spostrzeżeniami. Czy tworzenie podobnego podziału na kategorie pozwoliło Wam coś sobie uświadomić? A może odkryliście jakiś nieuświadomiony wcześniej fakt?

Wasza opinia będzie dla mnie bardzo cenna!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Post Top Ad